Scheepvaart en baggerindustrie

Baggeren omvat alle werkzaamheden die nodig zijn bij het weghalen van zand, slib en andere lagen van de waterbodem en ook landaanwinning en opschonen van het oppervlaktewater.
Het woord baggeren komt van bagger, dat is slib dat ontstaat doordat plantenresten, afval, bodemmateriaal en bladeren die zich vastzetten op de bodem van vaarwegen. Op den duur kan dit het scheepvaartverkeer of de capaciteit van het afvoeren van water hinderen.
Het baggerslib en -specie regelmatig verwijderen is dan ook belangrijk. Vaak is de bagger verontreinigd waardoor de afvoer gecompliceerder (en duurder) wordt. Nederland en België staan bekend om hun vele baggerbedrijven die dit werk op vele plaatsen over de wereld uitvoeren.

Baggeren kan om verschillende redenen aangewezen zijn. Er zijn drie traditionele hoofdredenen:

1. Capital dredging: bijvoorbeeld de aanleg van nieuwe dokken of vaarwaters of voorbereiding van de zeebodem voor offshore- installaties.

2. Landwinning: de aanleg van kunstmatige eilanden.

3. Onderhoudsbaggerwerken: het onderhouden van waterwegen en havens


De doelen van baggerwerken zijn divers, maar meestal wordt er een combinatie van de volgende doelen beoogd:

• Het verwijderen van materiaal van onder het wateroppervlak om een grotere diepte te creëren.

• Het opvullen van een leegte, aan land of onder water, met materiaal dat onder water gewonnen wordt.

• De winning van bouwmaterialen zoals zand

• De winning van kostbare ertsen en mineralen

• Een verbetering van het milieu door het verwijderen of bedekken (capping) van verontreinigd slib.

Bedu pompen heeft zeer goede ervaringen in deze sector met diverse pompen waaronder brandstoftrimpompen, lenspompen, koelwaterpompen en glandpompen. 

Scheepvaart en baggerindustie.PNG

Zeeschepen: 

Vanaf 1 januari 2020 is het buiten de ECA’s niet toegestaan brandstof te gebruiken met meer dan 0,5 % zwavel in de brandstof. Tenzij het schip is voorzien van een rookgas-reinigingssysteem (scrubber) waarmee het schip de uitgestoten hoeveelheden zwavel verlaagt naar het niveau dat schepen met laagzwavelige brandstof bereiken. Ook mag een zeeschip vanaf 1 maart 2020 geen brandstof van meer dan 0,5% zwavel aan boord hebben. Tenzij het schip de brandstof als lading vervoert. Ook hier geldt de uitzondering voor schepen met een scrubber.

Bedu pompen speelt hierin een belangrijke rol door het leveren van pompen voor LNG brandstofsystemen en pompen voor de scrubbers.





 

Ga terug